Η αναγνώριση δεν επαρκεί
Ν. Λυγερός
Ο προβληματισμός της γαλλικής νομοθεσίας περί ποινικοποίησης της άρνησης της γενοκτονίας δείχνει την οδό που πρέπει να ακολουθήσουμε και στην Ελλάδα όχι μόνο για την γενοκτονία των Εβραίων, των Αρμενίων αλλά και των Ποντίων. Η αναγνώριση δεν επαρκεί για να καταπολεμηθεί η γενοκτονία της μνήμης. Η αναγνώριση είναι απλώς το πρώτο βήμα της διαδικασίας διόρθωσης. Το πρόβλημα δεν είναι μια ειδική αναγνώριση μιας γενοκτονίας αλλά όλες. Η νέα απόφαση της γαλλικής βουλής έρχεται να συμπληρώσει ένα νομοθετικό κενό. Διότι υπήρχε μια διαφορά αντιμετώπισης μεταξύ της γενοκτονίας των Εβραίων και της γενοκτονίας των Αρμενίων, ενώ είναι και οι δυο αναγνωρισμένες από τη Γαλλία. Για την πρώτη υπήρχε και υπάρχει βέβαια ο νόμος Gayssot από το 1990, ενώ για τη δεύτερη μια πρόταση που είχε γίνει πριν μερικά χρόνια δεν είχε γίνει αποδεκτή. Τώρα με την απόφαση της βουλής δεν υπάρχει μόνο ένας ειδικός στόχος, αλλά ένας γενικός διότι αφορά όλες τις αναγνωρισμένες γενοκτονίες. Η ίδια μεθοδολογία μπορεί να εφαρμοστεί στην Ελλάδα, όπου έχουν αναγνωριστεί η γενοκτονία των Εβραίων μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, η γενοκτονία των Αρμενίων το 1984 και η γενοκτονία των Ποντίων το 1994. Με μια νέα απόφαση από το ελληνικό κοινοβούλιο ανάλογη από αυτή που πάρθηκε από τη Γαλλία, θα είχε μια άμεση εφαρμογή σε όλες αυτές τις γενοκτονίες. Με αυτόν τον τρόπο ακολουθούμε σε ένα γενικό πλαίσιο τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά και τα δικαιώματα της Ανθρωπότητας. Υπάρχει το πλαίσιο του Ουμανισμού για να υποστηρίζει αυτό το πεδίο δράσης. Δεν πρέπει όμως να ξεχάσουμε τη σχέση του Ουμανισμού με τον ελληνισμό. Επιπλέον αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι η αναγνώριση καθώς το δείχνει η ιστορία των πρόσφατων ετών δεν αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τη γενοκτονία της μνήμης, διότι υπάρχουν ακόμα και τώρα προσπάθειες για να αποδείξουν ότι δεν υπάρχουν αυτές οι γενοκτονίες. Η αναγνώριση δεν απαγορεύει τέτοιου είδους πράξεις διότι δεν υπάρχει νομοθεσία που να την υποστηρίζει. Και αυτό επιτρέπει στη βαρβαρότητα και στη φρίκη να βρίζουν τα θύματα, τους επιζώντες και τους δίκαιους παρουσιάζοντάς τους ως απλώς υπερασπιστές μιας άλλης εκδοχής της ιστορίας. Η αδιαφορία μας τους βοηθά. Και μόνο η ποινικοποίηση μπορεί να τους προστατέψει.
Recognizing is not enough
N. Lygeros
Translated from the Greek by Evi Charitidou
The problematic of the French legislation on penalization of genocide’s negation shows the road to take in Greece, too, not only as regards the genocide of the Jews and Armenians, but Pontiacs also. Recognition is not enough to crack down on genocide of memory. Recognition is merely the first step of the correction process. The problem is not a special recognition of one case of genocide, but of all. The new resolution of the French Parliament comes to complement a legislative vacuum. For, there was a difference in dealing with the genocide of the Jews and the one of the Armenians, whereas they are both recognized by France. In regards to the former there has been the Gayssot law since 1990, whilst for the latter a proposal submitted few years ago was rejected. Now with the resolution of the Parliament there is not a special aim but a general one, because it concerns all the recognized cases of genocide. The same methodology may be applied in Greece as well, where the genocide of the Jews was recognized after WWII, the genocide of the Armenians in 1984 and of the Pontiacs in 1994. A new resolution by the Greek Parliament similar to the one taken by France would have a direct effect to all these cases of genocide. In this way and in a general context we follow human rights as well as the rights of Humanity. The context of Humanism exists to support this realm of action. We should not forget though the relation between Humanism and Hellenism. Moreover, we all realize that the recognition as shown by recent history does not effectively deal with genocide of memory, because there still are even now efforts to prove that these cases of genocide do not exist. The recognition does not forbid this type of actions, for there is no legislation supporting it. And this allows barbarity and horror to blaspheme victims, survivors and just humans by presenting them simply as defenders of another version of history. Our indifference helps them. And penalization only is able to protect them.