Monday, September 24, 2012

    L'apport d'Artsakh





    L'apport d'Artsakh

    N. Lygeros


    Cela peut paraître quelque peu paradoxal au premier abord mais pour les familles victimes du génocide des arméniens et pour les défenseurs des droits de l'homme qui luttent pour la reconnaissance du génocide, les combattants d'Artsakh constituent un exemple car ils ont montré que l'impossible n'est que provisoire. Ces combattants ont montré que les victimes peuvent résister, revendiquer leurs droits et avoir gain de cause. Basée sur le volontariat et non sur un engagement forcé, ainsi que sur l'organisation de structures locales dans un réseau global, la résistance arménienne d'Artsakh a montré la voie. Car avant de mettre en place une formation cohérente sur le plan militaire, il est nécessaire de passer par une restructuration au niveau mental. Le peuple arménien ne se définit pas seulement à partir du génocide qu'il a subi. Il n'est pas né peuple victime. C'est un peuple diachronique car sa culture, sa langue, ses traditions ont traversé les siècles. Et c'est pour cette raison que l'ennemi a cherché à l'éliminer mais en vain. Car le peuple arménien n'est pas que cela. Et les combattants d'Artsakh l'ont prouvé. Ils ont montré qu'une patrie perdue n'est perdue que lorsque son peuple la considère comme telle. L'ennemi ne peut le faire. Tout est à nous tant que nous ne l'abandonnons pas. Même les pogroms de Kirovabad et de Bakou n'ont pas réussi à anéantir la volonté arménienne. Les attaques de Stépanakert et de Chahoumian n'ont que confirmé la nécessité de la liberté. Et les sacrifices qui ont suivi pour lutter contre ces agressions n'ont été que révélateurs de la grandeur d'âme qui poussait les combattants arméniens à lutter même à un contre dix. S'il y a une cause à la force de ses combattants c'est sans aucun doute que les familles des génocidés ne sont pas seulement des âmes mortes. Le génocide par la force des choses a grandi la pensée arménienne. Car toutes ses victimes font partie désormais de ce que nous pourrions nommer l'arménité. Malgré et peut-être en raison du génocide, les victimes sont devenues des combattants comme si leur Hôki avait retrouvé la force du Vishap. Il ne faut donc pas voir dans la résistance des combattants arméniens un simple exemple de courage face à l'adversité. Il faut aussi voir le cheminement de la voie. Ce peuple qui a subi cet atroce génocide n'a pas fléchi. Il est encore debout. Il ne se contente pas d'être une victime que nous devons plaindre. Il a pris son avenir entre ses bras car il sait que l'ennemi a voulu le priver de son passé. Le peuple arménien n'est pas différent en raison du génocide. C'est le génocide qui constitue une évolution. S'il a subi ce crime contre l'humanité c'est en raison de son ontologie et celle-ci ne provient pas de ce crime. Par contre depuis le génocide, le peuple arménien a acquis une téléologie. Il doit désormais montrer l'exemple aux autres peuples via sa lutte pour la reconnaissance du génocide. Et dans ce cadre, l'apport des combattants d'Artsakh est fondamental puisqu'il explicite l'idée que tout est possible même pour des causes que tout le monde considère comme perdues.







    Вклад Арцаха

    Н. Лігерос

    Переклад Г. Маслюк


    Можливо, на перший погляд це здається парадоксальним, але для родин – жертв Ґеноциду вірмен і захисників прав тих, хто бореться за визнання ґеноциду, бійці Арцаха є для них прикладом, тому що вони показали, що «неможливо» є лише тимчасовим поняттям. Ці бійці довели, що жертви вміють чинити опір, відстоювати свої права і врешті-решт добиватися справедливості. Ґрунтуючись на принципі доброї волі, а не насильницького залучення, а також на формуванні локальних структур у глобальній мережі, вірменський опір Арцаха показав шлях нам усім. Оскільки перш ніж братися до формування продуманого воєнного плану, необхідно спершу пройти цей шлях на ментальному рівні. Вірменський народ не ідентифікує себе лише від початку ґеноциду, якого зазнав. Він не народився народом-жертвою. Це діахронічний народ, оскільки його культура, мова, традиції сягають глибини віків. Саме з цієї причини ворог намагається знищити його, та марно. Тому що вірменський народ не такий. І бійці Арцаха це довели. Вони довели, що втрачена батьківщина не є такою доти, поки її народ не вважає її втраченою. І ворог не може цього зробити. Доки ми тримаємо оборону, все належить нам. Навіть погроми Кіровабада і Баку не змогли придушити волю вірмен. Атаки на Степанакерт і Шаумян тільки підтвердили необхідність свободи. І жертви, принесені боротьбі проти агресора, свідчать про велич душі, яка дозволила вірменським бійцям боротися одному проти десяти. І якщо є причина, яка дає силу бійцям – це, без усякого сумніву, те, що родини жертв ґеноциду – це не просто мертві душі. В силу обставин ґеноцид розвинув вірменське мислення. Всі жертви в подальшому стануть частиною того, що можна назвати „вірменством”. Всупереч і, можливо, з причини ґеноциду жертви стали бійцями, так ніби Айк знайшов силу проти Вішапа. Таким чином, не можна розглядати опір вірменських бійців тільки як простий приклад мужності, проявленої перед лицем противника. Необхідно також бачити весь пройдений шлях. Цей народ, що його піддали страшному ґеноциду, не зігнувся. Він вистояв. Цьому народові не досить бути жертвою, яку ми маємо жаліти. Він узяв майбутнє в свої руки, тому що знає, що ворог хотів позбавити його минулого. Вірменський народ не став іншим через ґеноцид. Це ґеноцид привів до його революції. Він зазнав цього злочину проти людства через свою індивідуальність, і це не його вина. Навпаки, після ґеноциду вірменський народ досяг телеології. Він мусить надалі подати приклад іншим народам через боротьбу за визнання ґеноциду. В цьому сенсі вклад арцахських бійців є фундаментальним, тому що розкриває ідею про те, що все можливе навіть у битвах, які весь світ вважає програними.








    Η συμβολή του Αρτσάχ

    Ν. Λυγερός


    Μπορεί να φαίνεται κάπως παράδοξο εκ πρώτης όψεως, αλλά για τις οικογένειες θύματα της αρμενικής γενοκτονίας και για τους υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που αγωνίζονται για την αναγνώριση της γενοκτονίας, οι αγωνιστές του Αρτσάχ αποτελούν ένα παράδειγμα, γιατί απέδειξαν πως το αδύνατο είναι μόνο προσωρινό. Οι αγωνιστές αυτοί απέδειξαν πως τα θύματα μπορούν να αντισταθούν, να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους και να δικαιωθούν. Βασισμένη στον εθελοντισμό και όχι σε μια υποχρεωτική δέσμευση, καθώς και στην οργάνωση των τοπικών δομών σε ένα συνολικό δίκτυο, η αρμενική αντίσταση του Αρτσάχ έδειξε το δρόμο. Γιατί, πριν εφαρμοστεί μία συνεκτική εκπαίδευση σε στρατιωτικό επίπεδο, είναι απαραίτητο να προηγηθεί μία αναμόρφωση σε πνευματικό επίπεδο. Ο αρμενικός λαός δεν ορίζεται μόνο βάσει της γενοκτονίας που υπέστη. Δεν γεννήθηκε ως λαός-θύμα. Είναι ένας διαχρονικός λαός γιατί ο πολιτισμός, η γλώσσα, οι παραδόσεις του διέσχισαν τους αιώνες. Και για αυτόν το λόγο ο εχθρός επιδίωξε να τον εξολοθρεύσει, αλλά μάταια. Γιατί ο αρμενικός λαός δεν είναι μόνο αυτό. Και οι αγωνιστές του Αρτσάχ το απέδειξαν. Απέδειξαν πως μια χαμένη πατρίδα δεν έχει χαθεί παρά μόνο όταν ο λαός της τη θεωρεί χαμένη. Ο εχθρός δεν μπορεί να το κάνει. Όλα είναι δικά μας όσο δεν τα εγκαταλείπουμε. Ακόμη και τα πογκρόμ του Κιροβαμπάντ και του Μπακού δεν κατάφεραν να εξουδετερώσουν τη θέληση των Αρμενίων. Οι επιθέσεις του Στεπανακέρτ και του Σαχουμιάν επιβεβαίωσαν απλώς την ανάγκη για ελευθερία. Και οι θυσίες που ακολούθησαν για τον αγώνα κατά των επιθέσεων εναντίον της, υπήρξαν απλώς ενδεικτικές του μεγαλείου της ψυχής που ωθούσε τους Αρμένιους αγωνιστές να αγωνίζονται ακόμη και ένας εναντίον δέκα. Αν υπάρχει μια αιτία για τη δύναμη αυτών των αγωνιστών, είναι αναμφίβολα το γεγονός ότι οι οικογένειες όσων υπέστησαν τη γενοκτονία δεν είναι μόνο νεκρές ψυχές. Η γενοκτονία αναπόφευκτα ανέπτυξε την αρμενική σκέψη. Γιατί όλα αυτά τα θύματα θα αποτελούν στο εξής μέρος αυτού που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε αρμενικότητα. Παρά τη γενοκτονία και ίσως λόγω αυτής, τα θύματα έγιναν αγωνιστές, λες και η Hoki τους συνάντησε τη δύναμη του Vishap. Δεν πρέπει, λοιπόν, να βλέπουμε στην αντίσταση των Αρμενίων αγωνιστών ένα απλό παράδειγμα θάρρους απέναντι στις αντιξοότητες. Πρέπει, επίσης, να δούμε την πορεία του δρόμου. Ο λαός αυτός που υπέστη αυτή τη φρικτή γενοκτονία δεν λύγισε. Στέκεται ακόμη όρθιος. Δεν αρκείται να είναι ένα θύμα που πρέπει να λυπηθούμε. Πήρε το μέλλον του στα χέρια του, γιατί γνωρίζει πως ο εχθρός θέλησε να του στερήσει το παρελθόν του. Ο αρμενικός λαός δεν είναι διαφορετικός λόγω της γενοκτονίας. Η γενοκτονία είναι που αποτελεί μία εξέλιξη. Αν υπέστη αυτό το έγκλημα κατά της ανθρωπότητας, αυτό οφείλεται στην οντολογία του και αυτή δεν προέρχεται από αυτό το έγκλημα. Αντιθέτως, μετά τη γενοκτονία, ο αρμενικός λαός απέκτησε μία τελεολογία. Πρέπει στο εξής να δείξει το παράδειγμα στους άλλους λαούς μέσω του αγώνα του για την αναγνώριση της γενοκτονίας. Και σε αυτό το πλαίσιο, η συμβολή των αγωνιστών του Αρτσάχ είναι θεμελιώδης, καθώς διασαφηνίζει την ιδέα ότι όλα είναι δυνατά ακόμη και για τους αγώνες που όλος ο κόσμος θεωρεί χαμένους.








    Вклад Арцаха

    Н. Лигерос

    Перевод с греческого Кира Стамболиди


    Возможно, на первый взгляд кажется парадоксальным, однако для семей-жертв армянского геноцида и защитников прав тех, кто борется за признание геноцида, бойцы Арцаха являются для них примером, потому что они показали, что невозможное является лишь понятием временным. Эти бойцы доказали, что жертвы умеют сопротивляться, отстаивать свои права и в конечном итоге побеждать. Основываясь на принципе добровольности, а не насильственного вовлечения, а также на формировании локальных структур в глобальной сети, армянское сопротивление Арцаха показало всем нам путь. Так как прежде чем приступать к формированию продуманного военного плана, необходимо сначала пройти этот путь на ментальном уровне. Армянский народ не идентифицирует себя лишь начиная с геноцида, которому он подвергнулся. Он не был рожден народом-жертвой. Это диахронический народ, чья культура, язык, традиции берут корни из глубины веков. Именно по этой причине враг пытается уничтожить его, однако бесплодно. Потому что армянский народ не таков. И бойцы Арцаха доказали это. Они доказали, что утраченная родина не является таковой до тех пор, пока народ, который живет на этой земле, не рассматривает ее как потерянную родину. И враг не может этого сделать. Это все наше, так как мы не уступим своей земли. Даже погромы Кировабада и Баку не смогли подавить волю армян. Атаки на Степанакерт и Шаумян только подтвердили необходимость свободы. И жертвы, которые были привнесены в борьбу против агрессоров, свидетельствуют о величии души, которое позволило армянским бойцам бороться одному против десяти. И если есть одна причина, дающая силу бойцам – это, без всякого сомнения, то, что подвергшиеся геноциду не являются лишь мертвыми душами. Геноцид в силу обстоятельств перерос в армянское мышление. Все жертвы становятся частью того, что мы можем назвать «армянством». Вопреки и, возможно, по причине геноцида жертвы стали бойцами, как если бы Айк нашел силу против Вишапа. Таким образом, нельзя рассматривать сопротивление армянских бойцов как лишь простой пример мужества, проявленного перед лицом противника. Необходимо также видеть движение пути. Этот народ, подвергшийся ужасному и жестокому геноциду, не согнулся. Это только начало. Этот народ не желает быть жертвой, которую мы должны жалеть. Он держит свое будущее в своих руках, хотя враг пытается лишить его прошлого. Армянский народ не является другим по причине осуществленного против него геноцида. Это геноцид привел к его эволюции. Он подвергся этому преступлению против человечности по причине свой онтологии, и это не его вина. Напротив, после геноцида армянский народ достиг телеологии. Необходимо показать пример другим народам через борьбу за признание геноцида. В этом смысле вклад арцахских бойцов является фундаментальным, так как раскрывает идею о том, что все возможно, даже в случае, когда все думают, что потеряно.






    The contribution of Artsakh

    N. Lygeros



    At first sight, it may appear somewhat paradoxical, but for the victim families of the Armenian genocide and for the defenders of human rights who are struggling for the recognition of the genocide, the combatants of Artsakh constitute an example because they have shown that the impossible is only temporary. These combatants have shown that the victims do have the ability to resist, to claim their rights and to win their case. Based on voluntary rather than compulsory commitment, as well as on the organization of local structures in a global network, the Armenian resistance of Artsakh showed the way. Because before setting up a coherent formation in military terms, it is necessary to go through a mental reformation. The Armenian people are not defined only by the genocide that they have suffered. They were not born a victim-nation. They are a diachronic nation because their culture, their language, their traditions have lived through the centuries. And that’s why the enemy sought to exterminate them, but in vain. For, the Armenian people go beyond that. And the combatants of Artsakh have proved it. They have shown that a lost fatherland is not lost unless its people regard it as such. The enemy cannot do it. All is ours as long as we do not abandon it. Even the pogroms of Kirovabad and Bakou did not manage to efface the Armenian will. The attacks of Stepanakert and Chahoumian only confirmed the need for freedom. And the sacrifices which followed to fight the aggressions against it, only revealed the grandeur of soul which urged the Armenian combatants to fight, even one against ten. If there is a cause behind the strength of these combatants, it is without any doubt the fact that the families of the genocidees are not only dead souls. The genocide forced the Armenian thought to grow; because from now on, all its victims form part of what we could name “armenity”. In spite of and perhaps because of the genocide, the victims became fighters as if their Hôki had found the power of Vishap. Therefore, in the resistance of the Armenian fighters, one should not see a simple example of courage vis-à-vis the adversity. It is also necessary to see the leading pathway. These people who suffered this atrocious genocide did not bend. They are still standing upright. They are not content with being victims who we should feel sorry for. They have taken their future into their hands because they know that the enemy has always wanted to deprive them of their past. The Armenian people are not different because of the genocide. The genocide itself constitutes an evolution. If they have lived through this crime against humanity it is because of their ontology which, of course, is not a result of this crime. On the contrary, after the genocide, the Armenian people acquired teleology. From now on, they set an example for the other nations to follow via their struggle for the recognition of the genocide. And within this framework, the contribution of the combatants of Artsakh is fundamental, as it clarifies the idea that all is possible even for causes that everyone regards as lost.