Monday, January 21, 2013

    Η απαγορευμένη απαγόρευση


    Η απαγορευμένη απαγόρευση
    Ν. Λυγερός

    - Γιατί να μην έχουμε το δικαίωμα να πεθάνουμε;
    - Γιατί αλλιώς θα υπήρχαν οι γενοκτονίες!
    - Μα δεν υπάρχουν;
    - Όχι βέβαια.
    - Δηλαδή είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε;
    - Είναι η μόνη μορφή αθανασίας που δικαιούμαστε...
    - Και ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτής της καταδίκης;
    - Δεν είναι η ζωή!
    - Μα τι τότε;
    - Η λήθη!
    - Η λήθη; Τι παράξενη ιδέα!
    - Μας καταδικάζουν εις ζωήν κι αυτό μας πληγώνει.
    - Κι η λήθη;
    - Είναι ο μόνος τρόπος να ξεχάσουμε τις πληγές μας.
    - Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν υπάρχουν.
    - Εδώ είναι το παράδοξο.
    - Ποιο παράδοξο;
    - Πώς να υπάρχεις, αν κανείς δεν σε θυμάται;
    - Είναι όντως ένα πρόβλημα.
    - Δεν είναι πρόβλημα.
    - Τι είναι;
    - Λύση!
    - Η τελική;
    - Ναι.
    - Αυτό, λοιπόν, εξηγεί την επιλογή της έκφρασης!
    - Η αναγνώριση μιας γενοκτονίας εναντιώνεται σε κάποια τελική λύση.
    - Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντική;
    - Ακριβώς. Αλλά όχι μόνο...
    - Δηλαδή;
    - Για το διεθνές δίκαιο, η αναγνώριση προηγείται σε σχέση με τη γενοκτονία.
    - Μα είναι αναχρονικό.
    - Όχι, είναι ανθρώπινο.
    - Με ποια έννοια;
    - Αυτό που δεν ονομάστηκε, δεν υπάρχει.
    - Γι’ αυτό φοβούνται τόσο πολύ τα ονόματα;
    - Είναι ένας από τους κυριότερους λόγους.
    - Υπάρχουν κι άλλοι;
    - Ναι βεβαίως, η ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
    - Μα γιατί;
    - Έχει το στίγμα της ανθρωπότητας. 



    Заборонена заборона
    Н. Лігерос
    Переклад Г. Маслюк

    - Чому не маємо права померти?
    - Для чого тоді б існував ґеноцид!
    - Хіба не існують?
    - Ні, звичайно.
    - Тобто, ми приречені жити?
    - Це єдиний вид безсмертя, на який маємо право...
    - Які характерні риси цієї кари?
    - Це не життя!
    - Тоді що це?
    - Забуття!
    - Забуття? Дивна думка!
    - Нас засуджують до життя і це нас ранить.
    - А забуття?
    - Це єдиний спосіб забути наші рани.
    - Але це не означає, що їх немає.
    - В цьому парадокс.
    - Який парадокс?
    - Як існуватимеш, якщо ніхто тебе не пам’ятає?
    - Це дійсно проблема.
    - Це не проблема.
    - Що це?
    - Рішення!
    - Кінцеве?
    - Так.
    - Отже, це пояснює вибір стилю!
    - Визнання ґеноциду суперечить якомусь кінцевому рішенню.
    - І тому це так важливо?
    - Саме так. Але не тільки це...
    - Тобто?
    - У міжнародному праві визнання передує ґеноциду.
    - Воно поза часом.
    - Ні, це людське.
    - В якому розумінні?
    - Те, що не назване, не існує.
    - Тому так сильно бояться імен?
    - Це одна з головних причин.
    - Існують інші?
    - Так, звичайно, людська гідність.
    - Чому?
    - Має слід людськості.